Włosi znają się na modzie – nie można temu zaprzeczyć. Metka „made in Italy” to synonim luksusu i dobrego gustu. Projektanci z Italii czerpią inspiracje z wielowiekowych tradycji rzemiosła krawieckiego i doskonale wyczuwają trendy. Umiejętnie łączą klasykę z nowoczesnością, elegancję i swobodę, i luz, czego wynikiem są unikalne, niepowtarzalne stylizacje. Dowiedz się, czym charakteryzuje się włoska moda i włoskie marki luksusowe. Zapraszamy do krótkiego przewodnika po włoskiej modzie.

Chcesz uczyć się języka włoskiego z Włochami mówiącymi po polsku?
Wprowadzenie do włoskiej mody

Włochy i Francja to kraje, które odegrały największą rolę w kształtowaniu mody na świecie. Oba europejskie kraje słyną ze znanych i cenionych projektantów mody.
Włosi wyznają trzy zasady:
- Głęboki podziw dla kobiecego ciała. Chcą, by stroje wydobyły subtelne piękno kobiety, podkreślając walory i ukrywając drobne mankamenty. Ubranie musi być jednocześnie wygodne i luźne, ekskluzywne i gustowne. Ten pogląd podkreśla cytat: „włoska moda celebruje kobiece ciało, zamiast je głodzić”, umieszczona w londyńskim muzeum Victoria and Albert Museum na wystawie „The Glamour of Italina Fashion 1945-2014”.
- Gotowość do eksperymentów i nieszablonowych rozwiązań. Włoska moda zazwyczaj jest pełna przepychu, bogatych zdobień i feerii kolorów. Projektanci z Italii chętnie decydują się na kontrowersyjne zestawienia – wyróżniają się od stonowanej, minimalistycznej mody paryskiej.
- Wysoka jakość materiałów, precyzja i dokładność. Najbardziej luksusowe stroje są szyte ręcznie, bazując na lokalnych technikach rzemieślniczych. Nie ma mowy o taśmowej produkcji odzieży, obuwia czy galanterii skórzanej. Projektanci z Włoch zwracają uwagę na każdy szczególik, jaki pojawi się w projektach, szkicach.
Najlepsze włoskie marki modowe
Native speakerzy ze szkoły językowej Belle Parole znają się na kulturze i sztuce włoskiej. Mówią, że najlepsze włoskie marki modowe są powszechnie cenione za wysoką jakość, rzemieślniczą precyzję oraz wyrafinowany styl. Celebrytki i aktorki (np. Sophia Loren, Chiara Ferragni) zapoczątkowały styl „italian look”, odtwarzany i naśladowany przez miłośniczki mody. Nie powstałby on bez kilku najważniejszych marek modowych z Italii.
Gucci

Gucci to jedna z najbardziej znanych luksusowych włoskich domów mody.
Jej założycielem był Guccio Gucci, pochodzący z Florencji i wychowany w rodzinie prostych, pracowitych rzemieślników. Otworzył on w 1922 roku własny warsztat, w którym samodzielnie wytwarzał luksusowe towary z prawdziwej skóry, m.in. torby, walizki i torby podróżne, garnitury dla dżokejów, uprzęże dla koni.
Historia rodziny Gucci jest bardzo burzliwa, pełna zwrotów akcji, walki o pieniądze i władzę, a także przestępstw. Mimo zawirowań w rodzinie Guccich, ich „imperium” rosło w siłę. Dyrektor kreatywny marki, Alessandro Michele, osiągnął zamierzony cel: Gucci stało się jedną z najważniejszych domów mody na świecie.
Obecnie marka jest częścią potężnej międzynarodowej grupy Kering, specjalizującej się w wyrobach luksusowych. Tak jak niegdyś, tak i współcześnie dom mody Gucci wyznacza trendy i idzie odważnie pod prąd.
Gucci oferuje szeroki zakres produktów – od ubrań po akcesoria. Cechy charakterystyczne marki to dbałość o detale, odważne nadruki i ekskluzywne wzory, wyrazisty styl, sentymentalny ekscentryzm, a także luksusowe dodatki, o których marzy wiele miłośniczek mody.
Prada
Prada to jedna z najbardziej rozpoznawalnych luksusowych włoskich marek odzieżowych. Kojarzy się z elegancją i minimalistycznym designem, niezmierzoną kreatywnością, wysoką jakością materiałów, precyzją wykonania.
Historia marki zaczyna się w 1913 roku – wtedy to jej założyciel, Mario Prada, otworzył w Mediolanie mały, rodzinny warsztat. Jego specjalizacją było tworzenie i sprzedaż wysokiej jakości toreb podróżnych, walizek i torebek – co ważne, wykonane z różnych materiałów, tj. delikatnych tekstyliów, miękkiej skóry egzotycznej i naturalnego zamszu. Markę Prada rozpropagowała na skalę światową, w latach 50. XX wieku, jego córka, Louise Prada.
Prawdziwą rewolucję przeprowadziła jednak wnuczka założyciela, Miuccia Prada oraz zaufany współpracownik, Raf Simons. W latach 80. XX wieku wypuścili oni kolekcję ekskluzywnej odzieży damskiej. Stali się jednymi z najważniejszych duetów w branży modowej.
Marka Prada charakteryzuje się innowacyjnym designem. Projektowane ubrania łączą w sobie styl vintage oraz futurystyczną głębię.
Marka Prada to szeroki zakres produktów. Najczęściej kupowane są ubrania, jednak warto zwrócić uwagę także na dodatki, w szczególności skórzane buty i torebki.
Versace

Versace to luksusowa włoska marka odzieżowa, ukazująca dobre wyczucie stylu, przepych, ekstrawagancję, feerię kolorów i wzorów.
Markę wyróżnia charakterystyczne logo marki: z meduzą i greckim ornamentem (o nazwie meander). Wszystkie projekty przyciągają uwagę. Marka Versace słynie z ekskluzywnych, wysokiej jakości materiałów, odważnych cięć tkanin oraz unikalnych detali. Włoskie ubrania od Versace są przeznaczone dla zdecydowanych i pewnych siebie kobiet, które nie boję się wychylić z tłumu, np. za pośrednictwem modowych eksperymentów.
Niegdyś muzą marki Versace była Madonna, a później ten tytuł przejęły Lady Gaga i Jennifer Lopez.
Jej założycielem był Gianni Versace, w 1972 roku opuścił rodzinną prowincję Kalabria. Powędrował do Mediolanu, gdzie zajął się zawodowo szyciem. Jego talent i uparte dążenie do celu zostały nagrodzone. Kilka lat później zaprezentował pierwszą autorską kolekcję odzieży damskiej, a następnie wprowadził na rynek analogiczną linię męską.
Obecnie rozwój marki Versace jest w rękach siostry, Gianniego: Donatelli Versace. Pozostała ona wierna wizji krewnego, co udowadnia podczas każdego pokazu mody. Jej stylizacje mają w sobie szczyptę subtelnego przepychu, czyli większość ubrań jest okraszona zdobieniami i kolorowymi printami. Nie zapominajmy także o kultowych perfumach Versace, które podbiły serce kobiet.
Giorgio Armani

Giorgio Armani jest jednym z najbogatszych domów mody na świecie. Ich projekty wyróżniają się wyrafinowanym i eleganckim stylem, uniwersalnym charakterem.
Giorgio Armani założył swoją markę modową w 1974 roku. Zrewolucjonizował modę męską, wprowadzając casualowe elementy – to był strzał w dziesiątkę. Armani wylansował elegancki minimalizm w modzie męskiej – opierając się głównie na minimalistycznych wzorach i luźnych krojach. Marka Armani kojarzy się przede wszystkim z: świetnie skrojonymi garniturami, granatowymi sukienkami, ręcznie dzierganymi swetrami, idealnie dopasowanymi, przewiewnymi koszulami dzianinowymi, a także odzieżą haute couture (co najmniej 70% strojów powstaje ręcznie).
Dolce&Gabbana
Dolce&Gabbana funkcjonuje od początku lat 80. – wszystko rozpoczęło się od zapoznania dwóch projektantów mody, Domenico Dolce i Stefano Gabbana. Mężczyźni wyczuli wspólny vibe i zdecydowali się połączyć siły, otworzyć wspólny biznes, co – jak pokazało życie – okazało się świetną decyzją.
Cechą charakterystyczną marki Dolce&Gabbana jest połączenie surowego stylu z wieloletnimi trendami mody, szczyptą nowoczesności oraz motywami śródziemnomorskimi czy barokowymi. Projektanci czerpią wiele inspiracji z włoskiej kultury i sztuki, co przyciąga do nich szczególną grupę docelową: historyków sztuki, artystów itd.
Marka Dolce&Gabbana wytwarza odzież dla kobiet, mężczyzn, nastolatków i dzieci, a także różnorodne dodatki, tj. krawaty, szaliki, portfele, zegarki, okulary korekcyjne i okulary przeciwsłoneczne, bieliznę, buty damskie i męskie, a także stroje plażowe, perfumy.
Valentino

Valentino to legendarna luksusowa włoska marka modowa, ubóstwiana przez takie aktorki, jak Anne Hathaway czy Zendaya. Projekty łączą w sobie minimalizm, elegancję i lekkie zabarwienia klimatami retro. Dominującą barwą marki jest krwista czerwień.
Twórcą marki był Valentino Garavani, który otworzył swoje atelier w Rzymie w 1959 roku. Pierwsza kolekcja, którą wypuścił na włoskim pokazie mody, obejmowała 20 czerwonych sukienek – projektant nie odniósł jednak wtedy spektakularnego sukcesu. Przełom w jego karierze nastąpił w 1963 roku, kiedy to jego odzieżą zainteresowała się aktorka Elizabeth Taylor, która następnie rozpropagowała markę Valentino na cały świat. Nieco później do gorączki zachwytów dołączył się magazyn Vogue. Finalnie Garavani dostał ważne zlecenie – na 6 kreacji od pierwszej damy Stanów Zjednoczonych Jacqueline Kennedy – oraz otrzymał prestiżową nagrodę Neimana Marcusa w dziedzinie sztuki mody.
Współcześnie kreacje od marki Valentino zdobią światowe sława na czerwonych dywanach festiwali.
Ta luksusowa marka wyróżnia się eleganckim stylem, kobiecością, ekskluzywnością, wysoką jakością tkanin, a także prostym i precyzyjnym krojem ubioru. Specjalizuje się w sukienkach wieczorowych, choć można też nabyć odzież męską oraz dodatki (biżuteria, torebki, wyroby skórzane, buty, perfumy, zegarki).
Inne znane włoskie marki luksusowe

Moda włoska to nie tylko legendarne domy mody. Inne znane, najlepsze włoskie marki modowe, o których warto wspomnieć to Liu Jo, Elisabetta Franchi, Furla. Od nich również możesz oczekiwać wysokiej jakości użytych materiałów (np. naturalne tkaniny), niebanalnego stylu. We Włoszech pełno również małych i średnich firm tekstylnych, z których większości nie udaje się przebić na strony magazynów modowych. Przykłady to:
- Roberto Cavalli,
- Brunello Cucinelli,
- MSGM,
- Loro Piana,
- Sergio Rossi,
- Marni,
- Moschino (z wybitnym projektantem mody, Franco Moschino),
- Pollini (marka tworząca obuwie).
Elisabetta Franchi

Markę Elisabeth Franchi stworzyła w 1996 roku włoska projektantka mody z Bolonii, która nazwała swoje „dziecko” własnym imieniem i nazwiskiem. Pierwsze, bardzo popularne atelier z odzieżą premium otworzyła w Mediolanie.
Marka Elisabetta Franchi to – przede wszystkim – włoskie ubrania dla odważnych pewnych siebie kobiet. Największym uznaniem cieszą się dopasowane spodnie, sukienki, stylowe obuwie oraz kurtki skórzane – w zależności od trendów, wszystkie te elementy odzieży prezentowane są w różnych odsłonach.
W projektach Elisabetty Francji niezmiennie dominują uniwersalne, eleganckie kolory: biel, czerwień, czerń, beż i brąz. Projektantka nie boi się jednak eksperymentów, dlatego w kolekcjach pojawiają się też kolorowe akcenty, zazwyczaj dyskretnie wplecione w jakiś element stroju. Ta luksusowa marka wyznaje również przywiązanie do ochrony zwierząt, dlatego nieużywane są naturalne futra, prawdziwe pióra, wełna angorska.
Liu Jo
Liu Jo to włoska luksusowa marka odzieżowa premium, istniejąca od 1995 roku.
Została założona przez Marco i Vannisa March. Skupia się głównie na kobietach – a dokładniej, na nowoczesnych kobietach, które nie boją się podkreślać pięknych kształtów i naturalnego piękna.
Odzież od Liu Jo wyróżnia się wysoką jakością materiałów i wykonania, ciekawymi fasonami i dbałością o każdy detal. Przykładowe projekty to: kultowe jeansy „bottom up”, T-shirty z cekinami, sneakersy Liu Jo na platformie oraz torebki z logo marki. Liu Jo doskonale wpisuje się w kanon, jaki reprezentują włoskie marki luksusowe – łącząc elegancję z nowoczesnym podejściem do mody.
Furla
Markę Furla założyła bolońska Furlanetto w 1927 roku. Celem, który im przyświecał, jest tworzenie najwyższej jakości odzieży, zaprojektowanej tylko przez Włochów. Specjalizacją marki są skórzane torebki i portfele (choć nie tylko, odzież również jest w asortymencie) – nowoczesne, z niebanalnymi połączeniami i fasonami, eksperymentalnym wzornictwem. Charakterystycznymi produktami od Furli są również buty, botki i sneakersy, okulary przeciwsłoneczne oraz apaszki.
Charakterystyka włoskiej mody
Włoska moda jest ceniona za swoją ekskluzywność, wysoką jakość i dobry gust, szyk, klasę. Czym dokładnie się charakteryzuje – w ogólnym ujęciu?
Definicja mody włoskiej
Moda włoska to fenomen kulturowy na skalę światową – elegancja, wysoka jakość materiałów i wybitne rzemiosło. Obejmuje zarówno haute couture, jak i prêt-à-porter. Rzemiosło w modzie włoskiej to nie tylko specyficzne techniki szycia, ale i umiejętny dobór luksusowych materiałów.
Każdy projektant mody premium z Italii dba o detale, ponadczasowe wzory, precyzyjne kroje czy innowacyjne podejście do klasyki. Włoski styl elegancji to nie tylko odzież, ale i buty czy, najczęściej skórzane, akcesoria (biżuteria, torebki, perfumy), które doskonale uzupełniają każdą stylizację. Nic dziwnego, że włoskie marki luksusowe od lat wyznaczają światowe trendy i są synonimem dobrego smaku.
Charakterystyka stylu włoskiego — co warto wiedzieć?

Styl włoski uwzględnia nie tylko wybór konkretnych ubrań, ale i niecodzienną, specyficzną filozofię życia. Można wyróżnić kilka charakterystycznych cech, które stanowią podstawę stylizacji od topowych projektantów z Italii:
- Swoboda i nonszalancja – styl włoski łączy ze sobą elegancję, a zarazem luz i swobodę.
- Elegancja i klasyka – choć styl włoski ma w sobie dużo swobody i luzu, to wciąż jego synonimem pozostaje elegancja i klasyka. Projektanci włoscy, jak nikt inny, potrafią tak kreować projekty, by całość łączyła w sobie wszystkie te cechy, i to niewymuszenie.
- Intensywne kolory – ubrania od włoskich projektantów nieraz wyróżniają się intensywnymi kolorami tkanin (czerwony, niebieski, żółty), czy to jako dominująca barwa w stroju, czy to jako drobny akcent, wpleciony subtelnie w kostium.
- Klasyka i nowoczesność – włoska moda to połączenie nowoczesności z tradycją. Innowacyjne materiały bywają zestawione z klasycznymi tkaninami i krojami, co daje unikatowe i zachwycające kolekcje. Każda luksusowa marka modowa ma swój unikalny, niepowtarzalny styl i charakter.
- Dbałość o detale – wszystkie projekty od włoskich projektantów są starannie wykonane, a do produkcji strojów wykorzystuje się wysokiej jakości materiały. Rezultatem jest trwałość i komfort w noszeniu ubrań, ich długowieczność. Można być pewnym, że każdy element – od wykończenia po guziki – został dokładnie przemyślany.
- Różnorodność – najlepsze włoskie marki modowe to nie tylko ubrania, ale również dodatki i akcesoria, np. skórzane buty i torebki, biżuteria, perfumy, zegarki. To one tworzą perfekcyjną całość i nadają stylizacji wyjątkowego charakteru.
Kolekcje i trendy w modzie włoskiej
Moda włoska zmienia się wraz z każdym sezonem. Projektanci z Italii wyznaczają wciąż nowe trendy na całym świecie. W minionym roku pojawiło się kilka kluczowych sugestii, m.in.
- Wybór intensywnych kolorów (burgund, ciemna zieleń i odcienie błękitu). Wielu projektantów (np. Gucci i Prada), prezentują odważne stylizacje, łączące w sobie vintage i nowoczesność.
- Tekstury (welur, tweed i skóra) – dodają głębi.
- Zrównoważony rozwój – widać to szczególnie w doborze biodegradowalnych materiałów, czyli naturalnych włókien i recyklingowanych tkanin.
- Akcesoria – dodatki zyskują nowe życie. Popularne były masywne opaski na głowę, torebki w geometryczne wzory i kształty czy buty z wysokimi cholewkami – wszystkie one podkreślają wyjątkowość stylizacji.
- Sztuka – fragmenty dzieł plastycznych wielkich mistrzów, wplecione w stroje (wprowadzone przez Valentino i Fendi) czynią dane kolekcje bardziej wielowymiarowymi.
Włoska marka w outletach
Ubrania włoskich marek znajdziesz nie tylko w butikach stacjonarnych, ale i sklepach online, czy w prawie każdym outlecie na świecie.
Gdzie mogę znaleźć produkty włoskich marek odzieżowych?
Produkty włoskich marek odzieżowych można znaleźć w różnych miejscach. Jakich?
Stacjonarne butiki
Produkty włoskich marek odzieżowych można znaleźć w wielu ekskluzywnych, stacjonarnych butikach na całym świecie. Aby być jednak na bieżąco z aktualnymi kolekcjami, warto polecieć do Mediolanu czy Rzymu i przespacerować się po dzielnicy Via Montenapoleone (Mediolan) bądź dzielnicy Trastevere (Rzym). Na tamtejszych ulicach znajdziesz flagowe sklepy różnych luksusowych marek włoskich, a także małe rodzinne sklepy, które funkcjonują jedynie stacjonarnie.
Regionalne sklepy, targi i rynki
Regionalne sklepy, targi i rynki to kolebka artystycznych, jedynych w swoim rodzaju ubrań i akcesoriów od miejscowych artystów. Takim miejscem jest Mercato di Porta Portese w Rzymie.
Butiki stacjonarne w Polsce
Moda włoska cieszy się sporym zainteresowaniem w Polsce. W stolicy i innych miastach wojewódzkich możesz odnaleźć butiki stacjonarne danej firmy odzieżowej, które oferują nieraz ekskluzywny asortyment i unikalne kolekcje – niemożliwe do podrobienia czy zdobycia w sieciówkach.
Sezonowe wyprzedaże i promocje
Sezonowe wyprzedaże to kluczowy element strategii modowej we Włoszech (mid season sale). Wpływają korzystnie na image marki, a także pomagają efektywnie i sprawnie wyprzedać starsze kolekcje i wprowadzić nowe trendy.
Organizuje się je zgodnie z modowym cyklem – wiosną oraz jesienią możesz liczyć na wiele promocji. Dzięki obniżkom miłośnicy mody, którzy nie mają tak dużego budżetu, by pozwolić sobie na luksusowe włoskie ubrania, mają możliwość zakupić luksusowe dobra w mniejszej cenie – tak, by było już ich stać.
Promocje bywają naprawdę duże. Przykładowo: w Mediolanie strategiczne obniżki przyciągają światowe zainteresowanie włoskimi produktami – rabaty mogą sięgać od 30% do 70% pod koniec sezonu! To doskonała okazja, by kupić produkty, które oferują włoskie marki luksusowe, w znacznie bardziej przystępnych cenach.
Outlety i sklepy online
Istnieją jeszcze inne miejsca, gdzie możesz odnaleźć luksusową włoską odzież w o wiele tańszej cenie – outlety, czy to stacjonarne, czy to online.
Jeśli interesuje Cię idea sklepów z włoską modą online, wpierw powinnaś zajrzeć na platformy:
- Yoox,
- Farfetch,
- Luisaviaroma.
Wszystkie te miejsca oferują szeroki wybór odzieży i akcesoriów od znanych włoskich projektantów, a także niszowych marek.
Sklepy internetowe, oferujące włoską modę, przyciągają uwagę ze względu na bogaty asortyment i komfort zakupów online. Przykładowe sklepy online to:
- Lagattini
- Modivo
- Zalando.
Czy najlepsze włoskie marki modowe są dostępne dla każdego budżetu?
Włoskie marki modowe wyróżniają się doskonałą jakością, unikatowym stylem, precyzją wykonania, szerokim wyborem ubrań oraz dbałością o detale. Zapewniają różnorodne przedziały cenowe – to oznacza, że nie musisz zarabiać milionów, by pozwolić sobie na odrobinę luksusu. Miejscami, gdzie znajdziesz zarówno luksusowe topowe marki haute couture, jak i te bardziej dostępne cenowo (acz wciąż z metką „made in Italy”), są właśnie outlety.
Moda włoska w świecie mody

Włoska moda to bardzo wpływowy – wręcz, dominujący – nurt w świecie mody. Jest źródłem nowatorskich trendów. Włosi od dekad dominują w modowym świecie, przyciągając klientów z całego globu
Moda włoska ma także duży wpływ na kulturę i rynek w Italii. Jej wartości wynoszą dziesiątki miliardów, co czyni Włochy jednym z liderów w branży modowej.
Historia i wpływ na światową modę
Moda włoska od zawsze odgrywała znaczącą rolę w świecie mody/sztuki. W XVIII wieku była ściśle powiązana z dworem królewskim i luksusowymi tkaninami. Dopiero w latach 50. XX wieku nowa generacja projektantów wprowadzała minimalistyczne, proste stylizacje z subtelnymi ekstrawaganckimi niuansami. Od tej pory Włochy stały się miejscem znanych pokazów mody, przyciągających media i miłośników mody z całego świata, np. Milan Fashion Week.
Włoska moda miała ogromny wpływ na inne kultury. W latach 80. włoskie wpływy na modę amerykańską wprowadziły popularność sportowego szyku, luźnych i wygodnych ubrań.
Włoska moda była stale przekształcana w ostatnich dekadach przez różne wydarzenia społeczne i rozwój technologii. Rozwój mediów społecznościowych umożliwił włoskim projektantom dotarcie do szerszej publiczności, co natychmiastowo zwiększyło globalizację trendów modowych. W tym dynamicznym krajobrazie włoskie marki luksusowe potrafiły zachować swoją tożsamość, jednocześnie dostosowując się do oczekiwań nowoczesnych konsumentów.
Chcesz poznać więcej ciekawostek na temat Włoch?
Styl włoski w modzie jest nie do podrobienia i nieustannie się rozwija. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o projektantach mody z Włoch lub poznać inne ciekawostki o Italii, zapraszamy Cię na nasz grupowy kurs języka włoskiego w Belle Parole. Zajęcia są prowadzone native speakerów i certyfikowanych nauczycieli włoskiego, którzy mają ogromną wiedzę na temat kultury i historii Italii. Możesz być pewien, że wszystkie historie i opowieści, które tu usłyszysz, są prawdziwe – w końcu lektorzy i założyciele szkoły to rodowici lub aspirujący Włosi. Poczuj się jak prawdziwy Włoch!
Zapisz się na zajęcia grupowe w Belle Parole!
